Apotheek Dedeyne, Aalter |
09 374 17 27 |
Apotheek Dedeyne, Ursel |
09 374 18 94

Soms is het nodig dat iemand zuivel om één of andere reden mijdt. Zuivel is echter één van de belangrijkste calciumbronnen in onze voeding. In eerste instantie probeer je dit best via andere voedingsmiddelen op te vangen. Wanneer dat echter niet lukt, beveelt men een voedingssupplement met calcium aan. Maar hoe maak je dan de beste keuze?

STAP 1: Wat is de hoeveel elementair calcium die je nodig hebt op een dag?

Voor volwassen personen gaat men uit van ongeveer 1g elementair calcium per dag. Hoeveel calcium je reeds binnenkrijgt via je voeding kan je berekenen via deze link.

STAP 2: Ga op zoek naar een calciumsupplement dat de hoeveelheid calcium bevat die jij te kort komt.

Let op, ga nooit voor een supplement met een grotere hoeveelheid dan 500mg calcium per inname. Zo gaat ons lichaam het efficiënter opnemen als de hoeveelheid niet groter is dan 500mg. Ga eerst na welke zoutvorm gebruikt wordt. Niet elke zoutvorm bevat namelijk eenzelfde hoeveelheid elementair calcium. Hieronder staan de relatieve gehaltes weergegeven. Calciumcarbonaat en calciumcitraat hebben de voorkeur.

  • Calcium carbonaat (40 % elementair calcium)
  • Calcium citraat (21 % elementair calcium)
  • Calcium lactaat (13 % elementair calcium)
  • Calcium gluconaat (9 % elementair calcium)

Evalueer hierbij ook zeer goed hoe de hoeveelheid calcium staat weergegeven op de verpakking. “Calcium (carbonaat) 500 mg” betekent dat er 500 mg elementair calcium in het supplement zit, onder de vorm van calciumcarbonaat. “Calciumcarbonaat 500 mg” geeft aan dat er 500mg calciumcarbonaat in zit, wat overeenstemt met slechts 200 mg elementair calcium.

Klik hier om een calciumsupplement te reserveren in onze apotheek.

bron: www.medicourse.be